Format als seminaris de San Atón (Badajoz), El Escorial (Madrid) i San Pelagio (Còrdova), a partir de 1880 Joan Baptista Serra esdevingué professor del mateix San Pelagio i més tard dels seminaris de Maese Rodrigo (Sevilla) i de San Miguel (Pamplona). En aquest últim, a més d’ostentar la càtedra d’hebreu, impartiria també les assignatures de grec, italià i francès. Però, per què va voltar tant?
D’ençà més de vint anys conservo
amb veneració unes fotocòpies ja precàries del número de primavera de 1997 de Raïls,
la revista editada pel Centre d’Estudis d’Ulldecona. Són poc més d’una dotzena de
pàgines en què van reproduir la tesina de fi de carrera presentada l’any 1949
per Carme Querol Gil, que seria
directora de la Biblioteca Popular d’Ulldecona fins que es va jubilar al febrer
de 1987.
Querol introdueix
el seu treball, titulat “Els arxius i les biblioteques d’Ulldecona”, fent cinc
cèntims de la vila, de la seva història i dels seus fills il·lustres. És
llavors quan, a més de Manuel Sales i
Ramon O’Callaghan, hi esmenta “el
doctor Joaquim Serra Querol (sic), canonge de la catedral de Pamplona i gran
poliglot”.
Al cap d’alguns anys de recerca,
trobo que avui ja ve a tall. És hora de donar la mà a la recordada
bibliotecària falduda per a completar modestament la seva ressenya precisant
que sí, que existeix un fill il·lustre d’Ulldecona anomenat Joaquim Serra.
Però el seu segon cognom no fou Querol, sinó Albesa. I el canonge i gran poliglot que ostentaria el grau de
doctor no seria mossèn Joaquim, sinó
Joan Baptista Serra Queralt.
Un nebot amb sort
No resultava gens estrany. En aquells
anys, era el rector de cada parròquia l’encarregat de seleccionar els joves
feligresos que pretenien entrar al seminari. I no solament això: en molts casos
el mossèn, a més d’educar aquells xiquets en la pietat i virtuts cristianes,
els feia de mestre i així posava els fonaments de la seva futura carrera
eclesiàstica. També seria ell qui, arribat el moment, adjuntaria una
carta recomanant el seu aspirant a la documentació necessària per a ingressar
al seminari.
Per ser admès al de San Pelagio, posem per cas, calia tenir dotze
anys, ser fill de legítim matrimoni i posseir tots els coneixements de la
instrucció primària més completa. També hi havies d’aportar un certificat mèdic. I encara
una certificació de bona conducta moral i religiosa expedida pel rector de la
parròquia.
I després? Qui es preocupava
sovint de la situació material del seminarista pagant-li els viatges, llibres,
roba...? I durant les vacances d’estiu, qui en tenia cura a la mateixa rectoria
per tal que no anés per mal camí? Doncs el mossèn de la parròquia, que així
convertia la seva casa en una extensió del seminari.
Però el cas de Joan Baptista havia estat diferent. Fou
el germà menut de son pare, mossèn Joaquim,
el cridat a jugar un paper decisiu en la seva educació i vocació sacerdotal.
D’aquell xiquet gairebé obsessiu de memòria portentosa i intel·ligència
brillant (el que avui en anglès se’n diu a
beautiful mind?) se'n faria càrrec ell. Allí on calgués. No deixaria mai de la mà la seva formació. Així havia quedat amb son germà.
Potser això explica que Joan Baptista estudiés successivament
en diversos seminaris? Hi seguia el seu oncle? Anava de seminari en seminari,
prop d’allí on mossèn Joaquim Serra era
requerit per causa de la seva missió apostòlica?
Predicant per Madrid
Aconseguir el
títol de missioner apostòlic fou el major deler d’Antoni Maria Claret en la seva joventut. L’any 1841, el papa Gregori XVI l’hi va concedir. En
endavant, el Pare Claret ja pogué
viatjar a peu per tot Catalunya, predicant eloqüentment en català de trona en
trona, sempre mirant d’esborrar qualsevol vestigi de liberalisme que la
repetida presència de militars francesos hi hagués pogut deixar.
Església de San Sebastián de Madrid, on va predicar mossèn Joaquim Serra cinc anys abans que s'hi casés el poeta Gustavo Adolfo Bécquer |
Joaquim Serra també era missioner apostòlic. Però no pas a
Catalunya. El Diumenge de Resurrecció de 1856 El Clamor público el situa predicant a l’antic raval de Santa Cruz
de la vila de Madrid. Ni més ni menys que a l’església del convent desamortitzat
de Santo Tomás, amb façana principal fins al carrer d’Atocha. Hi repetiria el
dissabte següent, 29 de març.
El 30 d’agost del
mateix any, el missioner faldut mostra la seva oratòria a l’església de San Sebastián, en ple carrer d’Atocha, famosa per haver-s’hi celebrat els funerals
de Miguel de Cervantes i de Lope de Vega, que hi està soterrat. Quan va predicar-hi
mossèn Joaquim faltaven cinc anys
perquè en aquell temple del barri de las Musas o de las Letras s’hi casés un tal Gustavo Adolfo Bécquer; i deu perquè hi
bategessin, amb el nom de Jacinto, un
nadó que al cap dels anys seria guardonat amb el Premi Nobel de Literatura.
Església de San Ginés, una de les més antigues de Madrid |
Mossèn Joaquim hi posa call. Segons La Correspondencia de España, el 14
d’octubre de 1859 predica a la imponent església de San Ginés, al cor del
Madrid dels Àustries. I el 10 de desembre, amb motiu de la commemoració de la Immaculada Concepció, a la parròquia de San Andrés del barri de La Latina, una de les més antigues de Madrid atès que fins i tot la va freqüentar en el seu dia sant Isidre Llaurador.
On parava
mentrestant son nebot? Potser per Extremadura?
Joan Baptista Serra, natural d’Alcántara?
Durant el curs
1863-1864 Joan Baptista Serra cursa,
en règim d’intern, segon de Filosofia al Seminari Conciliar de San Atón, al cor
de la ciutat de Badajoz.
Badajoz en una foto de Roisin colorejada: la plaça de Minayo i, a l'esquerra, l'edifici del Seminari Conciliar de San Atón on va estudiar Joan Baptista Serra |
El seminari de San
Atón és un llargarut, sobri edifici de dues plantes sobre la rasant de la plaça
dita de Minayo després que l’any 1861, fa no res, bategessin així l’antic Campo de San Francisco. S’alça a l’espai
privilegiat que més tard ocuparà, un cop enderrocat el seminari –l’any 1983, en
una jugada especulativa disfressada de transformació
urbana–, la plaça de San Atón que de 2008 ençà faran presidir a Manuel Godoy, més estufat que un indiot mentre no acaba mai de llegir el tractat de pau que liquida la Guerra del Francès, allí de las Naranjas, en un monument que no
necessita padrins.
El cas és que
l’ambiciós Príncipe de la Paz va
passar per aquell seminari un segle abans que el canareu.
Canareu?
Canareu?
¿Com tenir-les
totes, si el seminarista nascut quinze anys enrere al carrer Major d’Alcanar hi
consta matriculat com a natural... d’Alcántara?
–Conque de Alcántara, eh? –s'hi sentiria dir més d'un cop.– De San Vicente o de Valencia?
–Conque de Alcántara, eh? –s'hi sentiria dir més d'un cop.– De San Vicente o de Valencia?
Ras i curt. Heus aquí la primera vegada que l’origen de Joan Baptista Serra és amagat o mistificat. I n’hi haurà un cabàs al llarg de la seva vida.
Només a tall de mostra, pel gener de 1895, ja amb quaranta-vuit anys, la premsa esventarà que Joan Baptista és "fill de la vila d'Ulldecona". La confusió entre nebot i oncle estava servida: heus aquí el probable equívoc a les fonts de què degueren beure Carme Querol i d'altres.
Sabrem algun dia per què se n'ha dit una cosa per una altra? Atès que a Badajoz, per la fatifat, el seminarista canareu ja semblava predestinat a alguna mena de desterrament. El mateix desterrament a què ell es referirà en aquells versos amargs com el fel que sortirien a la llum l'últim any de la seva vida?
"Pero, ¿dónde están tus padres
en tan solemnes momentos?
Pasaron a mejor vida,
libres de aqueste destierro:
la dicha pura y completa
no es flor del mísero suelo,
donde se encuentran mezclados
los ayes con los consuelos".
La catedral metropolitana de Badajoz tal i com la veia Joan Baptista Serra cada vegada que assistia, amb la resta de seminaristes, als oficis litúrgics de festes assenyalades |
El Concordat de 1851
va establir un pla d’estudis comú per a tots els seminaris conciliars. Amb tres
nivells: el primer, Llatinitat i Humanitats; després, Filosofia; i finalment,
Teologia. Per tant, els cursos de Filosofia que Serra va seguir a San Atón constituïen la segona etapa educativa
(també va cursar-n’hi la primera?) a què accedien els seminaristes.
En aquells dies
era bisbe de Badajoz un clergue del Matarranya. A Pantaleó Montserrat (1807-1870), de Maella, se’l tenia per un dels
prelats més oberts de l’època. En menys de dos anys, ans de ser nomenat bisbe
de Barcelona, va tenir temps de dictar el reglament (“Reglamento mandado
observar en el Seminario Conciliar de San Atón por el ilustrísimo señor don
Pantaleón Montserrat y Navarro, obispo de esta diócesis de Badajoz para
gobierno de los colegiales, fámulos, sopistas, porteros y sirvientes del
mismo”) pel qual es regiria el seminari i, per
tant, la vida quotidiana del seu alumne canareu. Més ben dit: d'aquell alumne tan aplicat que creien de Valencia de Alcántara o bé de San Vicente de Alcántara.
Claustre antic de la catedral de Sant Juan Bautista de Badajoz, tal i com el va conèixer el seminarista canareu |
La rutina del bon seminarista
La lliçó matinal durava entre una hora i mitja i dues. L'estudi personal ocupava la resta del matí: calia repassar bé la lliçó.
Entre tots els seus professors de San Atón, el
seminarista canareu recordaria sempre amb respecte i estima especials el de
Filosofia Moral, mossèn Mariano Gamero.
Mig segle després, quan li dedicaria el primer poema del seu recull –“La
primera sonrisa de Jesús”–, Gamero
ja seria ardiaca i vicari capitular de Badajoz.
Després de l’àngelus, Serra i els seus companys baixaven al
refetor. Allí dinaven en silenci mentre escoltaven la lectura del dia. De
nou un temps d'estudi havent dinat fins a l'hora vespertina de classe, de dos
quarts de tres a dos quarts de cinc de la tarda. Llavors tornaven al refetor
per berenar i sortir als patis del seminari. Ni tan sols durant aquell temps d’esbarjo
els era permès al canareu i a la resta d’alumnes interns barrejar-se amb els
seus companys externs que venien cada dia de Badajoz; i encara menys a classe,
on els interns ocupaven un lloc separat i preferent.
I així cada dia llevat dels dijous, en què es realitzaven activitats com les acadèmies, també previstes al pla d'estudis.
Orgue i cor de la catedral de Badajoz |
D’acord amb les regles fixades
per aquell bisbe del Matarranya, diumenges i dies festius els seminaristes
havien d’assistir a missa; i confessar-se i combregar cada quinze dies, a més
de la diada de Sant Ató i altres festes principals.
Llavors la negror dels bonets amb borla i de les sotanes, damunt de les quals llueixen les seves beques –de color gris clar els alumnes del curs humanístic i roges els teològics i filosòfics com el canareu, amb sobrepellís si cal–, tot aquell núvol de fogosa però ordenada espiritualitat irromp a la plaça de Minayo i de seguida al passeig de San Juan. Com si volgués competir-hi amb la formigor de quepis sense nord i la carnalitat uniformada, a cents i a milers, de la tracalada de soldats igual d’infanteria que de cavalleria que, de la torre Espantaperros al pont de Palmas, van a la deriva amunt i avall.
El quarter d'infanteria de la plaça de Minayo, que en feia una síntesi perfecta del Badajoz que va conèixer Joan Baptista Serra d'adolescent: una ciutat de quintos i capellans |
Estratègicament situada prop de
la frontera portuguesa, Badajoz és un niu de guarnicions que es mira al Guadiana.
Tothora s’hi veuen clergues, sí, però també quintos. Dels quarters de San
Francisco, de Santo Domingo, de San Agustín... Una babilònia de
militars desvagats en qualsevol cantonada, fumant i fent petar la xerrada amb
criades, mainaderes i alguna xicota que per la fatxa que fa deu guanyar-se la
vida d’esquena.
Quintos, capellans i un riu entremig
Què li recorden, a Serra, aquells
vols de sotanes per tot arreu? Aquell fru-fru d’uniformes guerrers en una ciutat amb riu?
Segur que aviat se n’adona.
A fe de Déu que la ciutat de Badajoz s’assembla molt a
Tortosa.
No cal dir que el seminarista canareu no pensa en la Tortosa del segle XXI. Pensa en la Tortosa que ell coneix. La ciutat on l'han portat de xiquet, arribant-hi amb carro o tartana pel camí de València i travessant l'Ebre pel pont de barques.
Pensa en una Tortosa plena de capellans però sobretot de soldats. Senyorejada pels imponents edificis dels quarters que de mitjan segle XVIII ençà s'alcen al turó del Sitjar per allotjar-hi la guarnició militar de la ciutat.
En comparar Tortosa amb Badajoz, dalt d'aquell turó Joan Baptista Serra no hi recorda pas l'hospital de la Verge de la Cinta com nosaltres ara, sinó la mola omnipresent, gairebé escandalosa d'aquelles andròmines descomunals que encara coronaran la ciutat de l'Ebre mig segle després de la seva mort. Això últim ell no pot saber-ho, lògicament; i segurament tampoc no sap –perquè a Alcanar ja no se'n parla ni potser se'n tornarà a parlar mai– que en els moments decisius de l'atzarosa construcció d'aquells quarters, més llarga que una processó, va jugar-hi un paper cabdal un home de pes del seu poble.
Perquè va haver-hi almenys un canareus orgullós de la seva complicitat en aquell sky-line tan descaradament castrense de la ciutat de l'Ebre.
Em refereixo a l'inefable Benet Prima, fill del famós lletrat Carles Prima i de la barcelonina Josepa Vinyals. Benet, doctor utriusque iuris per la Universitat de Gandia, havia contribuït decisivament al fet que Alcanar es mantingués fidel a Felip V en esclatar la Guerra de Successió. Confiscats els seus béns i perseguit per les autoritats austriacistes, Benet es refugià a Vinaròs amb la seva família. Però un dia de l’any 1708 que d’amagat passà per Alcanar a veure com tenia la casa, fou capturat per un escamot de miquelets que li feren una cara nova i se l’endugueren segrestat i si el deixaren anar fou barata un rescat de setanta doblons.
Perquè va haver-hi almenys un canareus orgullós de la seva complicitat en aquell sky-line tan descaradament castrense de la ciutat de l'Ebre.
Em refereixo a l'inefable Benet Prima, fill del famós lletrat Carles Prima i de la barcelonina Josepa Vinyals. Benet, doctor utriusque iuris per la Universitat de Gandia, havia contribuït decisivament al fet que Alcanar es mantingués fidel a Felip V en esclatar la Guerra de Successió. Confiscats els seus béns i perseguit per les autoritats austriacistes, Benet es refugià a Vinaròs amb la seva família. Però un dia de l’any 1708 que d’amagat passà per Alcanar a veure com tenia la casa, fou capturat per un escamot de miquelets que li feren una cara nova i se l’endugueren segrestat i si el deixaren anar fou barata un rescat de setanta doblons.
Acabada la contesa, Benet miraria de resquitar-se’n
fent carrera a la nova administració borbònica: entre 1717 i 1749
seria alcalde major de Tortosa –una mena
de governador civil de l'època, bé que amb competències de justícia civil i
criminal a més de les administratives–, a despit d’una oligarquia tortosina que li tenia més ràbia que
el dimoni a la creu; però, ai las!, havia
de mossegar-se els llavis perquè era a aquell canareu rebordonit que no s’entenia de romanços, era a aquell advocat de poble, cap quadrat i ferm com una roca, a qui li pertocava presidir el nou Ajuntament borbònic de regidors durant les llargues i
freqüents absències del corregidor tortosí.
Benet Prima Vinyals s’hi faria etern mentre els tortosins s'empassaven la saliva i es gestava el
projecte dels quarters del turó Sitjar i el modificaven diverses vegades i les obres, finançades en bona part per la ciutat, avançaven a pas de puça.
Tortosa i Badajoz. Mig quarter, mig convent i un riu de
propina. Com tallades pel mateix patró. Una
raó més perquè mossèn Joaquim escollís
per a son nebot –el de San Vicente o bé Valencia de Alcántara– aquest seminari que duu el nom del bisbe de Pistoia?
Diuen que el món és un mocador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada