L’acabalada propietària na Violant Reverter va faltar el 12 d’abril de 1676. Tal com pertocava pel seu estatus al capdamunt d’aquella diàfana piràmide social de l’Alcanar del Barroc, va deixar fundades un bon grapat de misses i d’aniversaris dobles. Entre ells, un que s’havia de celebrar «lo dia de les Ànimes».
Tothom patia per les animetes.
Els més rics es pagaven misses i aniversaris «sensillos» o bé «dobles».
Aquests últims s’oficiaven a l’entrada de l’església parroquial de Sant Miquel.
A la centúria següent, els prestatges canareus acollirien la Novena devota de les santes ànimes del purgatori (Vic, 1775) de Josep Cardona. O bé, ignorants que ja bullia la Revolució Francesa, Als piadosos cristians: la més heroica pràctica de caritat a favor de les santes ànimes del purgatori (Vic, 1789).
A la centúria següent, els prestatges canareus acollirien la Novena devota de les santes ànimes del purgatori (Vic, 1775) de Josep Cardona. O bé, ignorants que ja bullia la Revolució Francesa, Als piadosos cristians: la més heroica pràctica de caritat a favor de les santes ànimes del purgatori (Vic, 1789).
Pedro Machuca (?-1550) havia pintat La Mare de Déu del Sufragi: dels seus pits raja
llet sobre les animetes del Purgatori, degotall de salvació que n’alleuja les
penes igual que els xiquets canareus en ballar tocant-se els nassos.... O en
fer servir els gronxadors que penjaven dels cimals més catxos dels garrofers.
«TOCA’T EL NAS I BALLA... I PREGA PER LES ANIMETES!»
La nit de Tots
Sants, a l’església de Sant Miquel, el novenari d’ànimes: rosari, un anguniós Requiem æternam dona eis, Domine!,
meditació, sermó sobre l’Infern, absoltes... En acabar la canalla cantaria
salms penitencials i, a tall de goigs, els planys de les ànimes del Purgatori.
–Toca’t el nas
i balla... i prega per les animetes! –feia la cançó popular.
Heus allí el
poble encarat a l’altar cridaner amb, si fa no fa, la mateixa munió d’animetes
recargolant-se enmig de les flames –Dante
Alighieri hi imaginà vuit cercles plens d’envejosos, rabiüts,
mandrosos, agarrats i goluts– que ara contemplen
la feligresia canareva des del primer altar lateral de l’església, entrant a mà
dreta. Em pregunto si
aquest no deu ser una mala còpia moderna de l’antic altar de les Ànimes del Purgatori d’estil renaixentista, elaborat
al 1765 per encàrrec del doctor Antoni
Prima.
Les
cases devotes guarnirien els seus propis altars
d’ànimes. I els pares de família es llevarien de matinada. A repartir faves –l’aliment preferit dels morts– pels
racons, a fi de tenir contentes les ànimes... No fos que,
deleroses de companyia, provoquessen una mort a la casa.
El carrer del Cementiri
(avui de Felip Pedrell) circumval·lava Alcanar. Enllà esdevenia la carretera d’Ulldecona. Dones amb
mantellina, endolades de dalt a baix, hi tornaven de resar i plorar al Fossar:
–Déu
totpoderós, Pare de bondat i de misericòrdia! Tingueu pietat de les beneites ànimes
del Purgatori ! Ajudeu als meus pares i avantpassats estimats!
M’imagino com les
corglaçaria un xiuxiueig misteriós vingut de la tàpia deslluïda, molsosa i
esvorancada del Verger de les Ànimes:
–Tu, que passes per la
carretera,
mira
qui tens al darrera!
I en estendre la roba als
terrats farien per ignorar les eres del verger de les Ànimes. Tot i haver-hi qui es desullava mirant
d’entreveure, al calçobre o en qualsevol ombrívola solramada, una traça fugaç
dels seus difunts.
Se
sentia dir que les animetes dels pobres albats,
els xiquets i xiquetes morts sense batejar, vagaven per l’hort de les Ànimes en
fer-se fosc i acaçaven els vianants cridant:
–Padrí!
Padrina...!
Per això tothom, atemorit, mirava
de portar al damunt un crostó de pa. O un pensament de cera beneïda. O una peça
de roba capgirada a l’inrevés.
No
oblideu que demà és l’aniversari de na Violant
Reverter. «Lo dia de
les Ànimes».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada