Els lligallos són els camins més antics de la Península Ibèrica, les autopistes de la Prehistòria: obertes per les bèsties que ambulaven en busca d'aigua, pastures o preses, van ser aprofitades després pels grups de pastors del Neolític
La civilització ibèrica ja
degué trobar-se'n de fets, de lligallos, i va llegar-ne els traçats als
ramaders d'al-Àndalus.
A
mitjan segle XII, la conquesta cristiana de la Catalunya Nova
permet d'allargar els camins ramaders. Aquests reben diversos noms: carrerades, cabanes,
assagadors... O lligallos, nom manllevat de l'organització gremial de pastors de la Corona d'Aragó.
Un lligallo era originàriament una comunitat ramadera de caràcter local, creada per a recollir, custodiar i lliurar als propietaris els caps de ramat esgarriats. A Terol ja
se n'autoritza un l'any 1259, quan la integració del territori es veu afavorida
per una transhumància reviscolada gràcies al fet que els ordes militars –com el
dels cavallers de Sant Joan de Jerusalem
a la nostra comarca– s'afanyen a liquidar l'economia de robatori imperant fins llavors a les terres
de frontera.
Rutes de la transhumància
El terme lligallo,
amb el significat de "via pecuària", sovinteja a la toponímia de les
Terres de l'Ebre. Al municipi de Camarles (Baix Ebre), el topònim els Lligallos serveix per anomenar conjuntament els nuclis del Lligallo del Gànguil i el Lligallo del Roig.
Entre aquelles terres frontereres destacaven les planes de la comarca del Montsià, que eren tradicionalment àrees de pastura i, sobretot, d'hivernada per a grans concentracions de bestiar. Les nombroses vies pecuàries canareves en són una prova: lligallo del Codonyol, lligallo de la Roca Roja, lligallo del Mar, lligallo del Riu de la Sènia, lligallo de Sòl de Riu, lligallo de Metxa, lligallo del Coll de la Punta, lligallo de les Comes (també dit del Coll de les Forques), lo Lligallet...
De la plaça del Mirador estant podem admirar la majestuosa entrada del lligallo de Sòl de Riu al nucli urbà d'Alcanar. Només ens cal imaginar els ramats d'ovelles pujant de les pastures d'hivern (a la plana) cap a les pastures d'estiu o agostejadors (a les muntanyes de l'interior) |
L'origen
dels lligallos es perd en la nit dels temps. «Després de les vies fluvials»,
intueix Joan Amades, «amb tota
probabilitat foren les primeres que es van establir».
La transhumància responia a les necessitats de la ramaderia. Amb aquesta, l'home va subjectar la seua vida a les conveniències del bestiar, que va esdevenir la seua principal font de recursos, quan no l'única.
La transhumància responia a les necessitats de la ramaderia. Amb aquesta, l'home va subjectar la seua vida a les conveniències del bestiar, que va esdevenir la seua principal font de recursos, quan no l'única.
Un camí, un coll per salvar l'espadat de la serra
Avui sabem que, contra allò que podria suposar-se, els camins medievals no anaven per les valls. Com només hi circulava gent a peu i burros amb sàrria, les plogudes i la falta de ferm feien el pas per les planes igual de penós que per les serres. Per això buscaven el recorregut més curt entre dos punts, sense parar compte en l'abrupte del terreny.
De la mateixa manera, els lligallos
menyspreaven l'orografia i la topografia. El pendent i les dificultats rai. El cas era que tinguessen una bona
amplària i fàcils accessos a fonts, corrals, abeuradors, paridores, descansadors, tancades, comptadors, corralisses, guals, saleres, mallades i d'altres elements accessoris... I tot això, sense cap temor dels forts pendents.
L'any 1239, els senyors feudals del Canar els donen als nous pobladors, «amb totes les seues
entrades i sortides, amb tot allò que els pertany des de l'abisme fins al cel»,
«les serres i les planes, els boscos i la llenya», «els prats, les pastures i
la cacera», i «les aigües dolces i salines». Què ens suggereixen, aquestes paraules: entrades, sortides, serres, prats, pastures, aigües...?
Que la seua precària economia havia de basar-se en l'aprofitament dels recursos cinegètics, forestals... i, sobretot, en la ramaderia.
Que la seua precària economia havia de basar-se en l'aprofitament dels recursos cinegètics, forestals... i, sobretot, en la ramaderia.
Sembla que en aquella desassossegada frontera del Sénia els primers canareus serien, més que no pagesos, pastors d'ovelles. Se n'aprofitava tot: amb la llana, filada i puntejada a la llar, s'hi feien vestits millors que els de lli o cànem; de la llet en resultaven formatges i mantegues amb què satisfer prestacions senyorials...
Perquè un poblet medieval es localitzés vora un camí, calia que allí existira algun element singular, natural o no, que hi concentrés el trànsit: un nucli anterior, un coll per travessar la serra...
Aquest és el cas d'Alcanar.
Nus de vies pecuàries
El
relleu del nucli urbà ha estat d'allò més rebaixat de llavors ençà. L'estudi de
les corbes de nivell ens permet, però, de reconstruir-ne l'orografia natural
que s'hi trobaren Bernat Terraçola
i els repobladors del segle XIII.
L'actual
carrer de Sant Nicolau ja era una torrentera que, en arribar a la placeta del
Peó, confluïa amb una colossal barrancada, Bassa i Camí Ample avall, per
on s'escolaven les aigües de l'ampli amfiteatre de serres a tall d'embut descomunal.
A partir d'aquell
aiguabarreig en un Toll (així s'anomenava antany l'actual carrer de Gutenberg) espaiós, estantís i
segurament insalubre, tots dos barrancs es convertien en un de sol. Aquest, fondo i impracticable, baixava per allò que ara és el
carrer de Felip Pedrell fins desviar-se a la dreta per l'actual Rasa.
El jaç humit del barranc, farcit de clots i cocons, l'ocupava una bosquina clara de baladres. Als costats, clapes de murta densa i obagosa, de fullatge menut i lluent. Descendia en pendent al peu d'un abrupte contrafort, que en els segles següents seria d'allò més desbastat per a fer-hi l'església parroquial i les seues escaletes.
Més
enllà, allí on amb el temps es construirien l'abeurador i després els rentadors del Poador (topònim urbà que acabaria donant nom al singular carreró encara existent), el barranc anava assuavint-se a poc a poc. Així passava sota l'actual casa del Marquès, en
busca de l'escorranc dels futurs carrers de Càlig i de Sebastià Anglès.
Quin camí medieval hauria triat aquells fondals intransitables, torrencials quan no malsans?
Quin camí medieval hauria triat aquells fondals intransitables, torrencials quan no malsans?
Jaç rocós molt semblant al d'aquell barranc de fa 800 anys que avui s'ha convertit en el carrer de Felip Pedrell, un dels eixos comercials d'Alcanar (la foto és del barranc de la Martinenca) |
Igual
d'insalvable resultava l'espadat rocallós que dominava el capdamunt dels
actuals carrers Nou, d'Hug de Folcalquer, del Forn i de Forcadell.
Com fer-s'ho per travessar aquella llarga timba inaccessible, aquell Rocall inexpugnable?
Com fer-s'ho per travessar aquella llarga timba inaccessible, aquell Rocall inexpugnable?
Només n'hi havia un, de pas natural: pel xaragall del coll
de Bonmatí (aquí en diem aixaragalls, dels còrrecs amb arena i pedres menudes escampades per un terreny inclinat). Just a rampeu del qual, i no per atzar, un garbuix de
lligallos morien en abandonar la plana litoral, fosos en un de sol que
s'enfilava xaragall amunt, vora les coves, per tal de coronar les altures del Rocall.
Allí dalt t'hi donaria la benvinguda una esplanada de rocs, desmanegada blancor grisenca de fragments despresos de les roques.
A les clarianes, brolles de romer, timó i cepell sobresortirien de les
mates d'herba seca per a alegrar una mica tot aquell pedruscall.
Les comes eren antics prats situats en serres altes i unides entre si, de cims aplanats i sense penyes ni precipicis, riques en bons herbatges adients per a la pastura. A Alcanar han quedat fossilitzades justament en el topònim partida de les Comes. L'antiga serra de la Vila no va tenir tanta sort: em fa l'efecte que ara s'hi ha encimbellat una antena que acabarà rebatejant-la, si ja no ho ha fet.
D'una altra banda, el Rocall constituïa un magnífic mirador per contemplar tant la
part baixa del vessant assolellat de la serra com la plana litoral d'on
venien els lligallos, les quals compartien la mateixa vegetació
natural: una massa de l'alçària d'una persona, atapeïda i ombrívola, de
coscoll -punxent i quasi impenetrable- i matissa, amb margallons,
bordissos, artítjols, esparragueres...
Sort dels lligallos, que si no...!
El que s'enfilava al Rocall pel xaragall del coll de Bonmatí anava acte
seguit des de la Serreta (la que segles després acolliria les eres del
poble, el Calvari antic amb la seua esglesiola, i ara la plaça del
Mirador), a través del coll
de les Forques, de coma en coma i sense trepitjar mai més el pla, fins a
la
serra de la Vila,
al límit amb el terme d'Ulldecona; i encara, crestejant pel lligallo
dels
Barranquets fins a les Saleres, empalmar amb el lligallo de Valldepins
cap a l'interior muntanyenc
de la comarca.
Les Comes
Les comes eren antics prats situats en serres altes i unides entre si, de cims aplanats i sense penyes ni precipicis, riques en bons herbatges adients per a la pastura. A Alcanar han quedat fossilitzades justament en el topònim partida de les Comes. L'antiga serra de la Vila no va tenir tanta sort: em fa l'efecte que ara s'hi ha encimbellat una antena que acabarà rebatejant-la, si ja no ho ha fet.
Per tot això aquell
Alcanar precursor, efímer refugi rupestre que duraria de la primavera del 1239
fins al Nadal del 1252, no pogué nèixer enlloc sinó aquí. Per obra i gràcia del
nuc de lligallos. Condicionat del tot per la principal font de recursos dels
primers canareus i canareves: les seues ovelles i cabres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada