Diuen que l’últim llop va desaparèixer de la serra de Montsià a les darreries del segle XIX, però ningú no sap si els dimonis s’hi van quedar
A la tardor de
l’any 2000 em va escriure Albert Manent.
Feia pocs mesos que Cossetània Edicions m’havia publicat la monografia Alcanar. Hi parlava del camí del Mas del Llop. A més, dins del
capítol dedicat a les llegendes i contalles canareves, segur que l’autor de Solc de les hores hi havia llegit unes
línies meves dedicades als dimonis del
Montsià –amb prou feines tres paràgrafs en què hi vaig resumir un text bastant
més extens aparegut al número de novembre-desembre de 1998 del butlletí informatiu municipal Alcanar.
Manent s’hi interessava perquè, em deia a la seva carta, estava preparant un
llibre sobre el llop a Catalunya.
No vaig saber què
contestar-li. La veritat és que no en tenia més informació. Llàstima que llavors
encara no s’hagués publicat el llibre Poesies,
històries i costums d’Alcanar de Ramon
Adell Chillida: inclou no solament un conte titulat “L’últim llop del
Montsià” (pàgines 231-235), sinó també un dramàtic relat familiar (pàgines
147-162) protagonitzat per la besàvia de l’autor i un dels darrers llops que
es van passejar per la serra que bateja la comarca.
Segur que
l’escriptor Albert Manent n’hauria
tret profit, de les dades aportades per Adell.
Seria pel novembre de 2004 quan, de la mà de Pagès Editors, publicaria El llop a Catalunya: memòria, llegenda i
història. La pèssima fama del llop, última bèstia capaç de competir amb
l’home, va forjar-ne el mite de la por fins que fou exterminat amb paranys,
verins i batudes.
El 2011 es publicaria El llop i els humans: passat i present a Catalunya, del naturalista Josep Maria Massip. Qui uns anys més tard, en presentar una cèlebre exposició sobre la incidència històrica de la presència del llop a les nostres terres amb vista al seu progressiu retorn, va admetre clar i català: “Hem associat el llop al dimoni”.
Val a dir que els
fets que tot seguit relataré, per molt inversemblants que semblin, són absolutament verídics. Només m’hi he pres alguna llicència per a fer una mica més vívida la narració.
Plaça del Camí Ample, novembre del 1843
Hem de suposar que
en aquells dies de mitjan novembre de 1843 no va fer gaire bona hora. De fred,
segur que sí. I diuen que en aquell temps solia ploure més –i més sovint– que
no ara. A més, el dia tardorenc s’escurçava a pas de conill. Però no per això
un pagès veterà com Joan Sanz de Pasqual havia d’abandonar el
garroferar del monte. Imagino que
seguia treballant com un negre.
Joan ja havia complert els seixanta-tres anys. En tindria un fart per
mantenir la seva dona Josepa Fibla i
quatre filles fadrines que anaven dels disset als vint-i-set. Eren Josepa, Maria, Teresa i Rosa. Dos anys més tard, l’any 1845, la
Maria ja no viuria amb sos pares.
Segurament devia haver-se casat.
Joan va pujar al Montsià per feina, com tantes altres vegades, amb el
matxo amb sàrria de palma de margalló i sense oblidar els arreus –la destral,
la cofa d’espart, el ganxo de batre garrofes–, la marraixa, la canadella de vi
i el fardell amb el dinar. Vestia uns amples calçons blancs de llenç a l’estil
del país, espardenyes amb cinta negra passada a la catalana, una faixa blava de
cotó i un mocador de quadres roig entorcillat al cap.
Desembre de 2012: serra de Montsià amunt, tocant a la font del Bassiol, un xiquet canareu descansa estirat damunt d'una llosa, del tot indiferent als dimonis i al llop |
No sabrem mai del
cert què va succeir a la serra en aquella jornada tardoral de 1843. Ni a qui
més li ho va contar Joan.
El cas és que,
pocs dies després, dos pagesos canareus enraonaven a l’entrada del tractant de
matxos Ramon Gimeno. En aquell
temps, el de tractant no era pas un ofici qualsevol. Ben al contrari, aquest
negoci facilitava ascensos vertiginosos en l’escalafó social: prova d’això és
que mossèn Froilan Beltran, el famós
i adinerat Rector Vell, era fill d’un
altre tractant de cavalleries, Lluc
Beltran, que arribaria a alcalde i a molt més.
Gimeno, de quaranta-sis anys, vivia amb la seva dona Rosa Garriga, deu anys més jove, al número 12 de la plaça del Camí
Ample. A la seva entrada, que feia
cantonada amb el carrer de les Parres, s’obriria amb el temps una cèlebre
taverna.
Sabem que en
aquella memorable xerrada a la plaça del Camí Ample hi participaven dos
canareus. Baptista Sancho i Ildefons Reverter de la Magra. Aquest últim
semblava un argent viu: bracejava i abocava pel bec gros. La història no ha
guardat memòria de si aquell dia hi havia ningú més a cal tractant.
Al garroferar d'Ildefons Reverter
Ildefons de la Magra amb prou feines havia fet trenta-cinc anys. Era casat amb Agustina Bort, un any més jove que ell,
la qual li havia donat ja tres fills: Miquel,
de deu anys; Agustina, de vuit; i Maria, de quatre. En aquella tardor de
1843, Agustina estava en estat de Fermina, que naixeria feliçment l’any
següent. La família vivia al carrer que aleshores s’anomenava del Calvari. En
una casa, com la resta de les del raval que s’hi havia anat formant, encara
freturosa de número.
Fora del clos de
les desaparegudes muralles del poble havien aparegut el carrer del Calvari, el
del Raval, el Nou de Sant Isidre, el del Coll de Bonmatí, el del Camp, el de
Sant Miquel, el del Mar, també dit de Cap de Cases... El carrer del Raval (que
anys després sembla que va absorbir el del Calvari) seguia essent, per damunt
de tot, el tradicional camí d’accés al primitiu Calvari d’Alcanar.
Atès que la petita
església fortificada que presidia el Calvari havia estat cremada i
assolada durant l’exitós atac del general carlí Ramon Cabrera a Alcanar, el 18 d’octubre de 1835, aquell Calvari vell i obsolet seria enderrocat uns
anys després per aprofitar-ne l’espai per a eres de batre el blat. En
endavant l’indret passaria a denominar-se les Eres del Calvari. Avui el coneixem
com plaça del Mirador.
L'antic carrer del Calvari, avui del Raval de Sant Isidre, on vivia Ildefons Reverter |
Un dels pagesos
que vivia al carrer del Calvari, Ildefons
Reverter de la Magra, arribaria a tenir, a més de la casa on vivia i un bon matxo,
sorts reguívoles –se’n menava ell mateix– a les partides del Forrellat, de Mas
d’en Reverter, del Pou, de Sol de Riu i de les Mallades; garroferars al Boveral
i al Pla; vinya i garroferar a la Martorella; vinya, garroferar i malesa a la
Martinenca, i un altre garroferar al Codonyol.
–Sabeu? –va dir Ildefons– L’altre dia, al tio
Joan de Pasqual li van sortir els dimonis.
–Calla! –va
exclamar Baptista Sancho amb més
d’un pensament d’ironia–Dimonis, dius?
–De debò t’ho dic.
Va ser al meu monte.
S’anomenen montes les finques de secà que els
canareus explotaven a la serra de Montsià. Garriga, terra inculta poblada
d’arbusts (DCVB) posada en conreu, potser emmarcada en antics béns comunals o,
més probablement, veïnals en mà comuna. Amb raó Josep Fernández Trabal (Béns comunals als Països Catalans i a
l'Europa contemporània) s’ha queixat que la qüestió dels béns comunals als
Països Catalans no ha merescut prou atenció per part dels medievalistes,
contràriament a altres països del nostre entorn com ara Itàlia i França.
Sabem que Joan Sanz només era
propietari de la casa del carrer de Sant Francesc on vivia, d’una finca
xicoteta de regadiu a Sol de Riu i d’un garroferar a la partida del Pou. Per
tant, no resulta gens improbable que portés el monte d’Ildefons Reverter i
allí s’esdevingués el fet.
–Au, no diguis
disbarats –féu Sancho–. En quin monte?
–Al garroferar que
tinc al Terme Nou. Me’l porta ell. Diu que va gelar-se-li la sang a les venes!
Baptista Sancho s’havia quedat de pedra. Bé li constava que Ildefons no era cap bocamoll. Se’l
tenia per una persona de seny, seriosa i respectable. Era pare de família. La
dona, a més, esperava un altre xiquet. I si bé no podia considerar-se’l ric, la
veritat era que el seu patrimoni superava la mitjana del poble.
«Deu fer broma»,
va pensar Sancho: «Això no són més
que contes de la vora del foc». I tot
somrient va exclamar, sense dissimular gens una ganyota d’incredulitat:
–Pots comptar...!
–Allà
a la partida del Codonyol –va insistir un Ildefons
esfereït–. Dimecres passat al tard estava batent les garrofes en aquell cul de
món. I li van sortir els dimonis.
–Ei, no crides!
Abaixa la veu. Però, de quins dimonis parles?
–Dels dimonis del
Montsià.
“Los demonios en el monte Monciá”
Fa tres dècades
els arxius judicials guardaven encara el testimoni escrit, fil per randa, d’aquell
esdeveniment extraordinari. No cal dir que la maltempsada va córrer com una
reguera de pólvora pel poble. Tothom volia conèixer més detalls d’un fet tan
prodigiós. A cau d’orella, no fos que en esmentar-lo el dimoni s'afigurés que l'invocaven i aparegués. La gent li tenia tanta temor com al llop; els en tenia
tanta que als contes sempre eren ensarronats, atàvic mecanisme de defensa
davant de la por cerval –al relat de Ramon
Adell, el llop s’afarta de sèmola i, gràcies a un gavell de coscoll, no
albira el nadó indefens dins de la barraca.
Detall d'una postal acolorida de la plaça del Camí Ample fa uns quaranta anys |
Joan Sanz va veure’s assetjat per tafaners i furgadors. S’ho va prendre tan a
la valenta que va dur Ildefons Reverter
al jutjat. El va acusar d’haver-li posat un bon capçal en propalar el relat
d’aquella corprenedora aparició de, citem al peu de la lletra, “los Demonios en el Monte Monciá”.
Déu n’hi do. Per
què Joan de Pasqual va donar tanta importància a aquell comentari d’Ildefons de la Magra a l’entrada del tractant del
Camí Ample? Què n’hi va disgustar tant? Per què no va prendre-s’ho com una facècia,
com un parlar per no callar?
Potser perquè s’hi
amagava algun secret? Tan seriós, tan ignominiós resultava el cas d’haver-te sortit els dimonis a la serra del
Montsià? Hi havia res rere aquest fet extraordinari que calia ocultar?
Potser Ildefons hauria d’haver-se
mossegat la llengua? Quin tabú local havia violat en fer-ne safareig a
l’entrada del tractant Gimeno?
D’on havia tret
aquella estranya història? A Mouros,
ánimas y demonios, Mar Linares
ha escrit que a Galícia els dimonis solien fer acte de presència a trenc d’alba
o bé al tard. De vegades, en forma de serp. Sovint, prop d’on s’amagava un
tresor: en un encreuament de camins, una font, unes ruïnes, un pou, una cova o
un avenc (entre les serres de la Punta i del Fandango se’n perd el compte);
sota una roca amb cassoletes; al capdamunt d’una serra... Oi que antigament la carena de la serra de Montsià era al mig
d’un bosc espès coronat per un grèvol?
Quina n’hi havia
passat a Joan de Pasqual a la serra del Montsià, en aquella tarda de novembre?
Joan de Pasqual anava a llengües
de la gent. «Quan els gossos lladren», deien les comares, «alguna cosa senten».
La cosa pareixia seriosa. No pas un bluf. Feia l’efecte que a Joan Sanz li haguessin trepitjat l’ull
de poll. De fet, no va desistir de la seva acció legal.
"Hem associat el llop al dimoni" (Josep Maria Massip, naturalista) |
El singular juí
tingué lloc a Alcanar el dilluns 20 de novembre de 1843. Va ser davant d’Andreu Rubio, alcalde primer
constitucional, i en va donar fe el secretari Llorenç Figueres. Aquest, fill de l’escrivà reial de la vila entre
els anys 1792 i 1839, Bru Figueres,
pertanyia a la il·lustre nissaga canareva dita dels Notaris.
Sanz va manifestar-hi que, o bé Ildefons
aportava proves d’allò que havia dit, o bé se n’havia de retractar de seguida.
Com el demandat ho negava, hagué de declarar tot seguit Baptista Sancho. Sota jurament, el testimoni “afirmó haber oido decir á Reverter estando en la casa de Ramon Gimeno
que los Demonios salieron á Sanz en dicho Monte”.
Un cop oïdes la
resta de raons de les parts i el dictamen dels homes bons, Antoni Sancho
pel demandant i l’estanquer Francesc
Nofre pel demandat, l’alcalde primer Andreu
Rúbio va resoldre-hi.
L’estanquer Francesc Nofre, d’uns quaranta anys, en
feia tres que havia baixat d’Ulldecona. Vivia al número 11 del carrer de la
Claveguera, amb la seva dona Remei
Sorolla i els seus cinc fills.
Condemnat al silenci perpetu
L’alcalde primer
no va dir: «Bah, són ximpleries del tocacampanes del Reverter». Tampoc no va
dir: «Bah, són collonades del Pasqualet».
No. L’alcalde primer era un home assenyat i va prendre-s’ho seriosament: va
prevenir formalment aquell tafaner del carrer del Calvari que en endavant
guardés silenci absolut sobre els
dimonis del Montsià (“se abstenga de
proferir palabras semejantes á las que motivan este juicio”) i va
condemnar-lo així mateix, discretament, a pagar les costes del plet.
Amb una sentència
tan sòbria, Andreu Rúbio ens va
privar de cap més indici per tal de desvetllar la solució del misteri.
Fa l’efecte que Ildefons de la Magra va aprendre-hi la lliçó. L’omertà pròpia de la ruralia? Els
pactes de silenci, diuen, s’hi han de respectar. Ben escarmentat, en endavant
es cosiria la boca. A gat escaldat... Ildefons,
avantpassat dels Pelats, seria una
tomba tota la resta de la seva vida. No ens aclariria mai, doncs, si en dir dimonis del Montsià s’estava referint
als llops que, igual que els cérvols i els gats cervals, s’hi van extingir en
encetar-se el segle XX.
Amb els anys, el
vent va endur-se aquella incòmoda, enigmàtica, desconcertant història dels dimonis de la serra. L’ofès, Joan Sanz de Pasqual, pogué respirar –ignorem si també dormir– tranquil.
La pentalfa i el dimoni de la torre
També diuen que en
un dels estreps de la serra de Montsià van trobar-hi una estrella de cinc
puntes, cisellada en una antiga estela de pedra.
Compte: una
pentalfa cap per avall faria pensar en l’anomenat segell de Bafomet. En el símbol popular del satanisme i de la màgia
negra. Els dimonis del Montsià?
Esbós d'una enigmàtica pentalfa en una estela de pedra |
Segon, perquè cas
que la pentalfa canareva existís, diuen que si la van salvar in extremis de la destrucció d’un dels
oliverars més antics del terme. Sí, en aquell temps en què la proverbial
desídia encara permetia arrencar els arbres monumentals, assolar els marges
centenaris, colgar-ne les pedres mil·lenàries a tall de reble d’un camí privat...
Un quídam va tenir el temps just de baixar al clot i deslliurar de la destrossa
aquell oblidat pentagrama d’Alcanar.
No patiu, doncs,
que la troballa deu ser més vella que l’any de la picor. I tan inaudit, absurd
disbarat paisatgístic i patrimonial amb l’oliverar s’hauria perpetrat, en
qualsevol cas, ben lluny de l’indret on a Joan
de Pasqual van sortir-li els dimonis del Montsià ara fa cent setanta-cinc anys.
Qui s’hi posa
pedres al fetge és perquè vol.
Al rectangle roig, un dimoni amb banyes observa els qui passen pel camí dels Bandolers des de la mènsula del matacà de la torre d'en Picó (avui dita d'en Gimeno, o del Calbo) |
Urgeixen expedicions
aclaridores del misteri dels dimonis de la serra i d’altres que hi podrien
estar pertorbadorament relacionats. Per què l’estrella de cinc puntes, posem per cas. Per què racó del Ninyo. Si molt convé, per què racó dels Panxesllargues, que així era també
la d’una esfinx ibèrica.
I encara: per què,
igual que sotjava els teus rebesavis si travessaven el Bort pel camí dels
Bandolers, des d’una mènsula del matacà de la torre que fou del meu noble avantpassat
Joaquim Manuel de Ferran, et mira
aquell dimoni banyut amb els ullots de pedra encesos d’ira. Per què.
No resulta difícil trobar explicacions a l'avistament de dimonis. Quant als llops, a la premsa comarcal trobaríem les necessàries referències. La narració m'ha fet recordar "El bosque animado", de Wenceslao Fernández Flores (https://ca.wikipedia.org/wiki/Wenceslao_Fern%C3%A1ndez_Fl%C3%B3rez), amb l'entranyable Pendetestas, que tan bé va encarnar Alfredo Landa. El Montsià del s. XIX devia tindre més arbres i, per tant, més vida misteriosa, però explicable.
ResponEliminaA la Galera en direcció a Mas de Barberans hi ha un camí que es diu de Cantallops.
ResponEliminaI l'actual carrer Sant Llorenç (patró del poble) se coneix popularment com carrer de la Bassa. S'explica que per aquel indret (més o menys on està ara la Casa Consistorial hi havia una bassa on hi baixaven a veure els llops.
Una aportació molt interessant, Joan. Per a quan la primera parella de llops en llibertat al Montsià o als Ports?
ResponEliminaMolt interessant!! Dimonis, llops o si el llop era el dimoni... el cert és que Montsià n’és ple de toponims que hi fan referència, la font i cova del Llop, el camí del Llop... excel.lent!!!
ResponElimina